سونوگرافی پستان

سونوگرافی پستان

سونوگرافی پستان در کنار روش‌های دیگری چون معاینه بالینی و ماموگرافی برای بررسی، تشخیص و درمان برخی از تومورها و بیماری‌های پستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. سونوگرافی از پستان‌ها گاهی در مردان نیز ضرورت می‌یابد.
پستان که در اصطلاح غلط سینه نامیده می‌شود (سینه یا قفسه سینه محفظه استخوانی حاول قلب و ریه‌هاست) از بافت نرمی که حاوی چربی، غدد و مجاری شیری است تشکیل شده است.

بیماری فیبروکیستیک پستان

يماري فيبروكيستيك پستان با درد سينه ،كيست هاي متعدد وتوده هاي غير سرطاني تظاهر ميابد. اغلب زنان خصوصا در قسمت فوقاني خارجي سينه توده هايي دارند. همراهي اين توده ها با درد و كيست پستان بيماري فيبروكيستيك پستان نام دارد.
بطور طبيعي طي سيكل قاعدگي سطح هورمون هاي استروژن و پروژسترون تغيير ميكند.

افزايش سطح هورمون ها باعث بزرگ شدن غدد مترشحه شير و مجاري آنها واحتباس آب در سينه ها ميشود و با كاهش سطخ هورمون ها پستان به وضعيت عادي باز ميگردد.(اين امر ميتواند توجيه كر بزرگي و دردناكي سينه ها در بخشي از سيكل ماهيانه باشد) ايجاد فيبروكيست ها ميتواند نتيجه تحريكات مكرر اين هورمون ها باشد.

آمادگی‌های پیش از انجام سونوگرافی پستان :

– در سونوگرافی پستان باید همیشه زیر بغل‌ها را هم‌بررسی نمود، لذا همیشه قبل از مراجعه سعی کنید تا دوش بگیری و مراقب بهداشت، تعریق و بوی بد زیربغل و ضایعات قارچی این ناحیه باشید.

– آگاهی داشته باشید که برای انجام سونوگرافی دقیق، پستان‌های بیمار باید برهنه و فاقد پوشش باشند. لذا سعی کنید تا خجالت نکشیده و خونسردی خود را حفظ کنید زیرا اضطراب شما به پزشک‌تان نیز منتقل شده و نتایج سونوگرافی را دستخوش تغییر قرار می‌دهد.

– همیشه نتایج سونوگرافی‌ها و ماموگرافی‌های قبلی را همراه داشته باشید.

 

سونوگرافی-پستانها

کاربرد اصلی سونوگرافی پستان چیست؟

کاربرد اصلی سونوگرافی پستان در تشخیص کیست‌ها یا حفرات توخالی آن است. از این روش همچنین می‌توان برای مقاصد درمانی مانند تخلیه کیست‌ها یا نمونه‌برداری از تومورهای توپر استفاده نمود. پستان‌هایی که در حالت خوابیده کم ضخامت به نظر می‌رسند. را می‌توان در وضعیت نشسته مورد امتحان سونوگرافی قرار داد.

 

 

 

تماس باما
آدرس