سونوگرافی های دوران بارداری

اسفند ۳, ۱۳۹۵
sonograohy
سونوگرافی
مهر ۱۵, ۱۳۹۹

سونوگرافی های دوران بارداری

سونوگرافی های دوران بارداری ، معمولا تصور رایج این است که سونوگرافی وقتی لازم میشود که مشکلی پیش آید ، اما برای اینکه بتوان بارداری بی خطر و سالمی را سپری کرد، سونوگرافی هایی قبل از بارداری  و در طول دوران بارداری پشنهاد میشود.  گاهی برای مادر و جنین شرایطی به وجود میآید که سونوگرافی های تکمیلی درخواست شو

اگر یک خانم باردار، دوره حاملگی بدون مشکلی را سپری کند، تا پایان این دوره حد اقل چهار سونوگرافی روتین را انجام داده است.

 سونوگرافی های دوران بارداری

سونوگرافی اول :

در سونوگرافی اول باید قلب جنین را رویت کنیم. با سونوگرافی ترانس واژینال می توان در هفته پنجم بعد از اولین روز آخرین قاعدگی ساک حاملگی داخل رحم و قلب جنین را مشخص کنیم، ولی با سونوگرافی که از سطح شکم انجام می شود در هفته ششم و حداکثر تا هفته هفتم بارداری می باید ساک حاملگی و قلب جنین را تشخیص داد.
سونوگرافی دوم :

 سونوگرافی دوم به غربالگری اول شهرت یافته است که در محدوده سن حاملگی یازده هفته تا سن سیزده هفته و شش روز انجام میشود .  بهترین زمان برای انجام این بررسی هفته دوازدهم بارداری است.در این بررسی اطلاعات تکمیل تری را میتوان بدست آورد .از جمله آگاهی از تشکیل مناسب اندامهای اصلی سر و تنه و دستهاوپاهاواطلاعات دقیقتری ماننداندازهگیری ضخامت پشت گردن جنین (ان تی) و تشکیل تیغه بینی.  استانداردهایی برای ضخامت پشت گردن جنین در این محدوده سنی موجود است که اگر اندازهگیری های جنین خارج از محدوده استاندارد باشد احتمال اختلالات کروموزومی را مطرح مینماید. البته این روش  قطعی برای تشخیص مشکلات کروموزومی نیست و مراحل دیگری برای اثبات این ناهنجاری ها لازم است.

سونوگرافی سوم :

 در محدوده هفته های هجده تا بیست و سوم بارداری غربالگری دوم یا انومالی اسکن انجام میگردد. جنسیت، دست و پا، انگشتان، صورت، وضع لب ها، چشم، دیافراگم، ستون فقرات، کلیه ها، مثانه و معده پر از مایع و چهار حفره  قلب جنین به اضافه اطلاعات لازم دیگری که برای تعیین سلامت جنین لازم است  بررسی می شود.میزان مایع اطراف جنین و میزان رشد جنین به اضافه وضعیت جفت و دهانه رحم و میزان خونرسانی رحم در این سن بارداری قابل بررسی می باشند.

سونوگرافی چهارم :

چهارمین سونوگرافی روتین برای بررسی رشد جنین و در سه ماهه سوم اتفاق میافتد

 سوالات متداول در این رابطه:

 در چه شرایطی بیش از این ۴ مرتبه سونوگرافی تجویز می شود؟

ـ در صورتی که خانم باردار مبتلا به فشار خون یا دیابت یا بیماری های زمینه ای باشد یا احتمال کوچک بودن یا بزرگ بودن جنین داده شود یا بارداری چندقلو و با ریسک بالا باشد،و یا به هر علت دیگری پزشک معالج نیاز به بررسی بیشتر جنین و مادر داشته باشد ، بررسی های تکمیلی سونوگرافیک  انجام می شود .

 در این شرایط معمولا در کدام هفته ها تعداد سونوگرافی ها بیشتر می شود؟

ـ معمولا در سنین بالاتر بارداری  (بین ۲۸ تا ۴۰ هفتگی) احتمال در خواست سونوگرافی های تکمیلی از جمله بررسی داپلر رنگی از جنین یا سونوگرافی بیوفیزیکال پروفایل وجود دارد.

 آیا انجام بیش از حد سونوگرافی هم می تواند مضر باشد؟

 نباید این را فراموش کرد که سونوگرافی  از جنس امواج صوتی است ودر صورت طولانی شدن زمان تابش امواج صوتی  می تواند موجب گرم شدن فضای داخل رحم گردد و جنین را گرم کند ، در صورتی که دلایل پزشکی برای انجام بررسی سونوگرافیک وجود ندارد ازانجام دفعات زیاد این بررسی خودداری میشود ،

تماس باما
آدرس