رادیولوژی اندام های بدن

رادیولوژی اندام های بدن

رادیولوژی اندام های بدن یکی از ابزارهای مهمی که پزشک ارتوپد میتواند به کمک آنها بیماری های اندام را تشخیص دهد تصویربرداری است. به کمک روش های تصویربرداری پزشک معالج میتواند قسمت های مختلف اندام مثل استخوان، عضله، تاندون، عصب و غضروف را ببیند. اساسی ترین ابزار تصویربرداری رادیوگرافی ساده است.

مقدار اشعه ای که در یک رادیوگرافی ساده به بدن بیمار تابیده میشود اندک بوده و برای سلامتی وی ضرری ندارد. البته خانم های باردار باید قبل از انجام رادیوگرافی پزشک معالج را در جریان وضعیت بارداری خود قرار دهند. در سه ماهه اول بارداری در انجام رادیوگرافی باید احتیاط کرد.

 برای انجام رادیوگرافی ابتدا تکنیسین رادیولوژی بیمار را به اطاق رادیوگرافی هدایت میکند. روش انجام رادیوگرافی بسته به اینکه از چه اندامی تصویربرداری انجام میشود متفاوت است. ممکن است نیاز شود تا بیمار در حالت درازکش بر روی تخت مخصوص رادیوگرافی (در حالت رو به بالا، به شکم و یا خوابیده به پهلو) قرار گیرد. بعضی تصاویر رادیوگرافی در حالت ایستاده تهیه میشوند و برای تهیه بعضی دیگر لازم است تا بیمار بنشیند.

امروز هیچ بیمارستان و کلینیکی را نمی‌توان بدون رادیولوژی فرض کرد. دقیقاً دو ماه پس از کشف اشعه ایکس توسط دکتر ویلیام کنراد رونتگن، فیزیکدان آلمانی، اولین دستگاه رادیولوژی در درمانگاهی شروع به تهیه عکس از استخوان‌های آسیب‌ دیده کرد.

%d8%b1%d8%a7%d8%af%db%8c%d9%88%d9%84%d9%88%da%98%db%8c-%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%85-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%af%d9%86

مزایای رادیولوژی

– رادیولوژی به پزشک این امکان را می دهد که با کمترین عارضه ای، به داخل بدن بیمار راه پیدا کند و از آن اطلاعات بگیرد. قبل از اختراع رادیولوژی، این کار تنها از طریق باز کردن بدن با روش های جراحی انجام می گرفت و بسیاری از بیماران در این راه با رنج و مشقت های زیادی روبرو بودند.

– تسریع تشخیص بیماری ها از یکدیگر: با گرفتن تنها چند عکس رادیولوژی، پزشک می تواند تشخیص درست بیماری را در فرد بدهد و سریعا اقدامات درمانی را شروع کند.

 

 

 

تماس باما
آدرس