سیستم های سنجش تراکم استخوان

سیستم های سنجش تراکم استخوان

سیستم های سنجش تراکم استخوان چیست ؟ سنجش تراکم استخوان به انگلیسی: (Bone Mineral Densitometry) یا به اختصار (BMD) روش متداول برای سنجش مقدار تراکم استخوان‌های بدن است. در این روش که مقدار وزن مواد معدنی استخوان رادر هر سانتی‌متر مربع اندازه می‌گیرند یک معیار نسبی از مواد معدنی استخوان را بدست می‌دهد ولی چگالی واقعی استخوان سنجیده نمی‌شود. کاربرد بالینی آن برای اندازه‌گیری غیر مستقیم از مقدار پوکی استخوان بیمار می‌باشد.

استخوانی که مواد معدنی خود را از دست داده ضعیف می‌شود و احتمال شکستگی بالایی دارد وbone densitometry قبل از شکستگی و احساس ضعف در استخوان این کاهش را نشان می‌دهد. DEXA رایج‌ترین روش دنسیتومتری است. این روش بی‌درد بوده و احتیاج به هیچ تزریق، روش تهاجمی، مسکن یا رژیم خاص و مراقبت‌های ویژه ندارد. در طی این آزمون بیمار روی تخت دراز کشیده و سیستم قسمتهای مورد نظر بدن را اسکن می‌کند (به طور معمول مهره‌های پایینی ستون فقرات و لگن) مدت زمان اسکن تنها چند دقیقه است. اشعه x مورد استفاده در DEXAکمتر ازChest x-ray است. دانسیته استخوانی هر بیمار با نمودار افراد سالم مقایسه می‌شود و نتیجه اعلام می‌شود. روش جدید اندازه‌گیری استئوپروز استفاده از اولتراسوند است. سیستم اولتراسوند اندازه‌گیری مواد معدنی استخوان، بسیار کوچکتر و ارزانتر ازDexa است و زمان انجام این کار حدود ۱ دقیقه می‌باشد.

بی شک سرعت و اهمیت روزافزون الکترونیک درپیشرفت تمام شاخه های علمی بویژه علم پزشکی چشمگیر بوده و در این بین شاخه رادیولوژی در بین شاخه های علوم پزشکی بدلیل داشتن زمینه های مساعد در جهت قبول تغییرات ، بیش از سایر رشته ها در مسیر تحول قرار گرفته و بیشترین سود و بهره وری را از جریان اپیدمی الکترونیکی شدن داشته است.

در این راستا می توان به تحولات چند سال اخیردر رادیولوژی اشاره کرد که در کشورهای پیشرفته اتفاق افتاده ، در این کشورها خروجی تمام دستگاه های رادیولوژی بصورت دیجیتال می باشد بطوریکه تمام اطلاعات الکترونیکی بوده و دیگر نیاز به انبار کردن فیلم ها و سایر اطلاعات نیست . در ضمن این روش از دقت و سرعت زیاد و امنیت فوق العاده برخوردار می باشد .

با توجه به اینکه اکثر اطلاعات بیمار از قبیل آزمایشات ، دستورات بیمارستانی و ... در حال حاضر در بیمارستان ما بصورت الکترونیکی می باشد و دیجیتال کردن سیستم رادیولوژی مکمل سیستم فعلی بوده و کمک شایانی در پیشبرد اهداف سازمان که همانا رضایتمندی بیماران می باشد ، می نماید .
با توجه به اینکه حجم مراجعات بیماران به بخش رادیولوژی اعم از بستری و سرپایی، زیاد بوده و درخواست های رادیوگرافی جزء لاینفک پرونده پزشکی اغلب بیماران است ، علی الخصوص در افرادی که بیماری مزمن داشته و نیاز به پیگیری مداوم و طولانی و بدنبال آن رادیوگرافی دارند و یا افرادی که جهت کمیسیونهای مختلف پزشکی ، بویژه پزشکی قانونی جهت رادیوگرافی به بخش رادیولوژی مراجعه می کنند ، الکترونیک کردن این اطلاعات همراه با تصاویر مربوطه حائز اهمیت فوق العاده است .

مزایای استفاده از اولتراسوند دنسیتومتری

  1. هیچ اشعه یونسازی وجود ندارد
  2. امکان تکرار تصاویر ناحیه مورد نظر
  3. مشخص شدن میزان مواد معدنی ناحیه مورد نظر(Region of interest (ROI به همراه حدود هندسی آن
  4. دقت ۵/۰%
  5. کنترل اتوماتیک درجه حرارت برای معتبرترین اندازه‌گیری
  6. کالیبراسیون دقیق و کنترل داخلی
  7. سرعت بالای آزمون ۳ms
  8. نمایش رنگی تصاویر برای ارزیابی بهتر دانسیته
  9. قیمت کم نسبت به تجهیزات DEXA
  10. ذخیره‌سازی تصاویر بیماران برای مدت طولانی به منظور پیگیری
  11. دسترسی آسان به تصاویر برای اپراتور
  12. ضبط تصاویر پاشنه
  13. مقایسه بین چندین تصویر
 
سنجش-میزان-تراکم-استخوان
تصویری از استخون ترک خورده
تصویری از میزان تراکم استخوان
تصویری از میزان تراکم استخوان
ضعف مناطق نامتراکم
ضعف مناطق نامتراکم
 
تماس باما
آدرس