سونوگرافی های عمومی (شکم – لگن)

سونوگرافی های عمومی (شکم - لگن) چیست؟

سونوگرافی عمومی (شکم - لگن) نوعی تصویربرداری است . به بررسی اندام های بدن از جمله کبد، کیسه صفرا ، طحال، پانکراس و کلیه ها استفاده می شود. در دستگاه سونوگرافی باعث می شود تصاویر اندامها و ساختمانهای داخل بدن دیده میشود .
این سونوگرافیها که بیشتر سونوگرافیهای معمول را شامل میشوند با پروب هایی با فرکانس کمتر که دارای عمق نفوذ بیشتری هستند برای بررسی قسمتهای مختلف شکم و لگن مورد استفاده قرار میگیرند .
سونوگرافی برخی احشاء شکمی (کبد، کیسه صفرا، کلیه ها، طحال، لوزالمعده، آپاندیس، غدد فوق کلیوی و غدد لنفاوی عمق شکم )، احشاء لگنی (مثانه، رحم، تخمدان و پروستات) در این گروه قرار دارند
بررسی سونوگرافیک رحم و تخمدان از طریق واژینال و بررسی پروستات از طریق رکتال دقت بسیار بالاتری نسبت به سونوگرافیهای ساده این اعضا از روی شکم دارند .
برخی اعضاء نظیر ریه ها ، مری، معده، روده کوچک و بزرگ دارای روشهای تشخیصی دیگری بجز سونوگرافی میباشند.
 
 

سونوگرافی عمومی (شکم - لگن)

اگر شما سونوگرافی شکمی انجام دهید، پزشک به شما توصیه می کند که قبل از انجام آزمایش ۴ تا ۶ لیوان مایعات بنوشید تا مثانه کاملا پر شود. مثانه پر، ارگان هایی که پر از هوا هستند را مثل روده به جلو هل می دهد و این باعث می شود که تصویر سونوگرافی واضح تر شود. اگر سونوگرافی در وضعیت اضطراری انجام شود، ممکن است نیاز باشد از طریق یک لوله باریک قابل انعطاف مثانه پر شود.

پس ازانجام سونوگرافی

پس از سونوگرافی شکمی، پزشک نتایج را در زمان دیگری در اختیار شما قرار می دهد. معمولا، اگر آنوریسمی یافت نشود، پزشک عکسبرداری مجدد را پیشنهاد نخواهد داد. اگر آنوریسمی یافت شود، پزشک در مورد گزینه های درمانی با شما صحبت خواهد کرد.

چگونه آماده شوید

قبل از سونوگرافی شکم به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت نیاز است که چیزی نخورید. وجود مواد غذایی و مایعات در معده و ادرار در مثانه می تواند برای تکنسین سونوگرافی برای گرفتن عکسی واضح از آئورت مشکل ایجاد کند. از پزشک خود بپرسید که آیا نوشیدن آب یا داروهای دیگر ایرادی ندارد.
تماس باما
آدرس