رادیولوژی اختصاصی یا رنگی

راديولوژی اختصاصی يا رنگي چيست؟

این روش در محاوره به عکس رنگی شناخته میشود و در آن قسمتهایی از بدن که در عکس ساده دیده نمیشوند توسط مواد خاصی به نام مواد حاجب ( يا کنتراست ) قابل رویت و بررسی میگردند. در این روش نیز از اشعه X استفاده میشود و مراحل انجام آن طولانی تر از عکس ساده است و بيشتر اوقات نیاز به آمادگی دارد.

معمولترين نواحی بدن که به روش راديوگرافی اختصاصي ( عکس رنگی ) بررسی میشوند دستگاه گوارش و دستگاه ادراری هستند .
برای دیدن قسمتهایی از دستگاه گوارش نظیر مری، معده، اثنی عشر و روده کوجک پودر باریم را در آب حل نموده و در حین عکس برداري از راه خوراکی مصرف مینمایند و ضایعاتی نظیر زخم، تنگی، انسداد یا تومور و ... را تشخیص می دهند. اين تصوير برداري barium meal نام دارد .
برای بررسی روده بزرگ همین ماده را از طریق مقعد به صورت تنقیه وارد نموده و از قسمتهای مختلف روده بزرگ عکس برداری مینمایند و به اين ترتيب موارد مهمي چون تومور ، پوليپ ، تنگي ، انسداد ، پيچ خوردگي و برخي بيماريهاي التهابي و غيره تشخيص داده ميشوند . اين تصوير برداري barium enema نام دارد .
برای دیدن ترشح کلیه ها ، سيستم جمع کننده ادرار و مسیر حالب ( لوله بین کلیه و مثانه ) مواد حاجب خاصي ( کنتراست تزريقي ) را از طریق ورید تزریق مینمایند و این مواد پس از ترشح از کلیه در داخل کلیه ها، حالبها و مثانه تجمع پیدا کرده و با عکس برداری از آنها میتوان به برخی از اشکالات سیستم ادراری مانند اختلالات ترشح و کارکرد کلیه ها ، تنگی های مسیر حالب و مشکلات مادرزادي کليه ها و غيره پی برد. اين تصوير برداري IVP نام دارد .
برای تشخیص قطعی برگشت ادرار از مثانه به حالب و یا کلیه ( رفلاکس ادراري )، همين مواد را از طریق سوند وارد مثانه نموده و عکس برداری انجام میدهند و در صورت برگشت این مواد از داخل مثانه به حالب یا کلیه آنرا تشخیص میدهند. اين تصوير برداري VCUG نام دارد .
براي تشخيص تنگي هاي مجراي ادرار در اقايان ، نيز همين مواد از نوک مجرا تزريق و سپس از طول مجرا و مثانه عکس برداري ميگردد . اين روش تصويربرداري retrograde Urethrography نام دارد .

آمادگی های رادیولوژی اختصاصي ( عکس هاي رنگي ) چیست؟

پزشک یا کارشناس رادیولوژی دستورات و جزئیات لازم را برای کسب آمادگی به شما خواهد داد.
مراکز مختلف ممکن است دستورالعمل های متفاوتی را برای آمادگی بیمار بکار ببرند ولی اغلب این دستورالعمل ها شامل رعایت رژیم غذایی خاص و اغلب ناشتا بودن چندین ساعت قبل از انجام تصويربرداري است .
در برخي موارد ممکن است از بیمار خواسته شود تا از داروهای مسهل (laxative) قبل از تصويربرداري استفاده کند.
این کار سبب پاک شده روده ها از مواد دفعي شده و سبب افزایش دقت و کیفیت تصاویر خواهند شد.
اگر دارویی را به طور مرتب مصرف می کنيد به پزشک يا کارشناس اطلاع دهيد .
مرکز رادیولوژی گلستان با بهره گیری از پیشرفته ترین و جدیدترین تجهیزات روز دنیا و تکیه بر دانش متخصصین با تجربه و پرسنل کار آزموده همواره در جهت همگام بودن با تکنولوژي هاي جديد و تمایز خود در دقت و کيفيت خدمات کوشیده است.
لازم به ذکر است که تشخیص و درمان بیماری در علم پزشکی، یک مجموعه است که با علائم بیمار آغاز گردیده و با معاینات پزشک ادامه می یابد و با روشهای پاراکلینیک مانند سونوگرافی، رادیولوژی، آزمایشگاه، سی تی اسکن و MRI تکمیل میگردد. هیچ کدام از موارد فوق به تنهایی برای تشخیص نهایی کافی نمیباشد. تفسیر رادیوگرافی در کنار علایم بالینی و معاینات بیمار ارزشمند است .
تماس باما
آدرس