سونوگرافی نسوج سطحی بدن

سونوگرافی نسوج سطحی بدن چیست؟

سونوگرافی نسوج سطحی بدن نوعی تصویربرداری است . به بررسی اندام های بدن از جمله کبد، کیسه صفرا ، طحال، پانکراس و کلیه ها استفاده می شود. در دستگاه سونوگرافی باعث می شود تصاویر اندامها و ساختمانهای داخل بدن دیده میشود .

سونوگرافی نسوج سطحی بدن چگونه است.

تیروئید ، بیضه ، جدار شکم از نظر فتق ، توده های سطحی بدن و تعیین میزان ضخامت چربی در اعمال زیبایی شکم در این گروه قرار دارند
البته پستان ها نیز در این گروه قرار دارند ولی به دلیل اهمیت ضایعان پستانی در گروه مجزا توضیح داده شده اند . این سونوگرافی ها توسط پروب های مخصوص که دارای فرکانس و رزولوشن بالاتر هستند انجام میگیرند .

1- تیروئید:

در بیماریهای تیروئید بررسی ابعاد و نسج بافت تیروئید ، حضور یا عدم حضور گره یا ندول ( nodule ) و توده های تیروئید توسط سونوگرافی انجام میشود .

2- بیضه ها:

در مشکلات بیضه نظیر درد ، احساس توده ، بزرگی یا کوچکی ، تورم و التهاب و ... سونوگرافی اولین قدم پس از معاینه است .
در نازایی جهت بررسی بافت بیضه و واریس اطراف بیضه ( واریکوسل )
در صورت شک به پیچ خوردگی بیضه ( torsion ) اطمینان از گردش خون بیضه توسط سونوگرافی داپلر بیضه ها بسیار تعیین کننده است
 
 

در طی انجام سونوگرافی

انجام سونوگرافی معمولی بدون درد است و در حدود ۲۰ دقیقه طول می کشد. ممکن است از شما خواسته شود در طول انجام سونوگرافی لباس مخصوص بیمارستان را بر تن کنید.
سونوگرافی شکم معمولا توسط یک تکنسین مخصوص و آموزش دیده (سونوگرافیست) انجام می شود. در طول انجام سونوگرافی، روی میز معاینه دراز می کشید و مقدار کمی ژل گرم، روی شکم شما مالیده می شود. ژل کمک می کند تا لایه های هوا که بین پوست و ابزار تکنسین که با استفاده از آن آئورت را مشاهده می کند از بین برود. این ابزار مبدل نامیده می شود . سونوگرافیست مبدل را بر پوست شکم فشار می دهد و از نقطه ای به نقطه ای دیگر آن را حرکت می دهد .
بررسی فتق کشاله ران ، فتق نافی ، غدد لنفاوی کشاله ران ، زیر بغل و ... و نیز توده های سطح بدن نظیر غده های چربی در این گروه قرار میگیرند .
تماس باما
آدرس